گفتگو
هنر / علم
حمید ژیان پور
میاندیشم؛
هنر، انتخاب آگاهانه و رجحان برتر انسان در نمایاندن سایه مبهم حقیقت هستی است که صراحت علم را ندارد...
منوچهر رئوفی
هنر تقریباً همیشه حياتی فارغ از امور تجربی و علمی دارد و از قراردادهاي انسانی نيز پيروي نمیکند؛ و نسبت به امور اختياری انسانها از مصونيت مطلق برخوردار هست.
حمید ژیان پور
- "امور تجربي و علمي" با تحقيق سروكار دارد نه با تقريب.
- "امور تجربي و علمي" اصطلاحاتي مانند "هميشه"، همهجا را برنمیتابد.
- قراردادهاي انساني، به معناي روابط تجربي نيستند بلكه تبيیني از روابط تجربي هستند.
- "مصونيت از امور اختياري" اصطلاحي نامأنوس به نظر میرسد زيرا اختيار، برخاسته از انگيزه است و مصونيت، بینیاز از انگیزه است. اين دو باهم يكجا جمع نمیشوند.
- فرايند روش علمي در دو سطح معني مییابد:
الف) تجربي
ب) نظري
سطح تجربي نخستين سطح و اولين سطح براي شناخت محسوب میشود كه بدون تبيين سطح دوم يعني سطح نظري كامل نخواهد بود و قادر به انجاموظیفه علم كه كنترل و پیشبینی است نخواهد شد.
سطح نظري به تبيين روابط ميان متغيرها و طبقهبندی و توصيف پديده بهمنظور پیشبینی تفاوتها و تشابهها میپردازد و دامنه اثر آن محدود به زمان و مكان نيست و همواره در حال همافزایی است.
در ميان انواع نظريه كه متشكل بر نظريه صوري، قياسي، تقليلي و تجريدي است، نظريات تجريدي ازآنجهت كه کاملترین نوع نظريه است كه علاوه بر واقعيات موجود به كليتي فراتر از واقعيت میپردازد، بهترين و کاملترین نوع نظريه است.
- ازآنجاییکه هنر داراي سطوحي از نظريه است و در سطح نظريات تجريدي به واقعيات عيني و محسوس، محدود و محصور نمیشود، علم محسوب میشود و میتواند با شناسايي روابط دروني ميان متغيرهاي پدیدههای محسوس و نامحسوس مانند زبان و غيره در حوزه هنر به خلق و توليد نظريات علمي بپردازد.
موضوعات مرتبط: گفتمان
برچسبها: گفتمان
