متن و منتقد

نقد داستان،شعر،فیلم،متن،موضوعات اجتماعی سیاسی اقتصادی،کتاب و...

هنر / علم

متن و منتقد نقد داستان،شعر،فیلم،متن،موضوعات اجتماعی سیاسی اقتصادی،کتاب و...

هنر / علم

گفتگو

هنر / علم

حمید ژیان پور

می‌اندیشم؛

هنر، انتخاب آگاهانه و رجحان برتر انسان در نمایاندن سایه مبهم حقیقت هستی است که صراحت علم را ندارد...

منوچهر رئوفی

هنر تقریباً همیشه حياتی فارغ از امور تجربی و علمی دارد و از قراردادهاي انسانی نيز پيروي نمی‌کند؛ و نسبت به امور اختياری انسان‌ها از مصونيت مطلق برخوردار هست.

حمید ژیان پور

  1. "امور تجربي و علمي" با تحقيق سروكار دارد نه با تقريب.
  2. "امور تجربي و علمي" اصطلاحاتي مانند "هميشه"، همه‌جا را برنمی‌تابد.
  3.  قراردادهاي انساني، به معناي روابط تجربي نيستند بلكه تبيیني از روابط تجربي هستند.
  4. "مصونيت از امور اختياري" اصطلاحي نامأنوس به نظر می‌رسد زيرا اختيار، برخاسته از انگيزه است و مصونيت، بی‌نیاز از انگیزه است. اين دو باهم يكجا جمع نمی‌شوند.
  5.  فرايند روش علمي در دو سطح معني می‌یابد:

الف) تجربي

ب) نظري

سطح تجربي نخستين سطح و اولين سطح براي شناخت محسوب می‌شود كه بدون تبيين سطح دوم يعني سطح نظري كامل نخواهد بود و قادر به انجام‌وظیفه علم كه كنترل و پیش‌بینی است نخواهد شد.

سطح نظري به تبيين روابط ميان متغيرها و طبقه‌بندی و توصيف پديده به‌منظور پیش‌بینی تفاوت‌ها و تشابه‌ها می‌پردازد و دامنه اثر آن محدود به زمان و مكان نيست و همواره در حال هم‌افزایی است.

در ميان انواع نظريه كه متشكل بر نظريه صوري، قياسي، تقليلي و تجريدي است، نظريات تجريدي ازآن‌جهت كه کامل‌ترین نوع نظريه است كه علاوه بر واقعيات موجود به كليتي فراتر از واقعيت می‌پردازد، بهترين و کامل‌ترین نوع نظريه است.

  1. ازآنجایی‌که هنر داراي سطوحي از نظريه است و در سطح نظريات تجريدي به واقعيات عيني و محسوس، محدود و محصور نمی‌شود، علم محسوب می‌شود و می‌تواند با شناسايي روابط دروني ميان متغيرهاي پدیده‌های محسوس و نامحسوس مانند زبان و غيره در حوزه هنر به خلق و توليد نظريات علمي بپردازد.

موضوعات مرتبط: گفتمان
برچسب‌ها: گفتمان

تاريخ : یکشنبه نهم آبان ۱۴۰۰ | 23:57 | نويسنده : |
لطفا از ديگر مطالب نيز ديدن فرماييد