گفتگو
آه كردم چون رسن شد آه من
آه کردم؛ چون رَسَن شد آهِ من؛
گشت آویزان رَسَن در چاهِ من؛
آن رَسَن بگرفتم و بیرون شدم؛
چاق و زَفت و فَربِه و گُلگون شدم.
"مولانا"
محمد آزادی
آه کردم، یعنی چه؟
حمید ژیان پور
در بيت؛
"آه كردم چون رسن شد آه من
گشت آويزان رسن در چاه من
آن رسن بگرفتم و بيرون شدم
چاق و زفت و فربه گلگون شدم"
" آه" در اينجا مخفف الله است.
" آه" از عمق جان به سمت بالا میآید. نگاه ما هنگام گفتن "آه" به سمت بالا است. ريسمان نيز ترسيم مسير "آه" از پايين به بالا است [...]
موضوعات مرتبط: گفتمان
برچسبها: گفتمان
ادامه مطلب
گفتگو
توانمندسازی / تکامل
حمید ژیان پور
به نظر میرسد مقصر اصلی در میان ما است. آسیب از پایین به بالا میرود از بالا بهیکباره به پایین نمیآید. برای همین پیشگیری بهتر از درمان است.
ابراز عقیده و بیان نظر شخصی تابع منطق در بیان است در غیر این صورت موجب وهن و مستوجب سرزنش است.
منوچهر رئوفی
در یک اصل روانشناختی بر اساس خرد جمعی هیچوقت جامعه مقصر نیست و در منظر دیگر فساد همیشه از بالا به پایین است. اگر نگهبان درب ادارهای دزدی میکند، مطمئن باشید رئیس اداره دزد است.
اینکه مردم مقصر هستند و ایرانی چنین و چنان است و یا لیاقتشان همین است و... سیاستگذاری است که حداقل سه دهه با جدیت دنبال میشود و ...
دزدی حاشیه امنیت میخواهد و قدرت آن را فراهم میکند.
حمید ژیان پور
جامعه در تعریف، کلیت نامتجانس و در حدود کلیت متجانس است. خرد جمعی متوجه کلیت نامتجانس و ناهمگونی جامعه است. همنوایی جمعی و برخورداری از خرد جمعی موجب دوام و مانع ازهمگسیختگی جامعه است. اینکه خرد جمعی مقصر نیست منظور روح خرد جمعی است که موجب تداوم و بقای جامعه است؛ اما مقصر اصلی در میان تفاوتها و تضادها است. جامعه میل به تقارن دارد. همگرایی و روح خرد جمعی گشتاور کجی یا پراکندگی است [...]
موضوعات مرتبط: گفتمان
برچسبها: گفتمان
ادامه مطلب
گفتگو
هنر / علم
حمید ژیان پور
میاندیشم؛
هنر، انتخاب آگاهانه و رجحان برتر انسان در نمایاندن سایه مبهم حقیقت هستی است که صراحت علم را ندارد...
منوچهر رئوفی
هنر تقریباً همیشه حياتی فارغ از امور تجربی و علمی دارد و از قراردادهاي انسانی نيز پيروي نمیکند؛ و نسبت به امور اختياری انسانها از مصونيت مطلق برخوردار هست.
حمید ژیان پور
- "امور تجربي و علمي" با تحقيق سروكار دارد نه با تقريب.
- "امور تجربي و علمي" اصطلاحاتي مانند "هميشه"، همهجا را برنمیتابد.
- قراردادهاي انساني، به معناي روابط تجربي نيستند بلكه تبيیني از روابط تجربي هستند.
- "مصونيت از امور اختياري" اصطلاحي نامأنوس به نظر میرسد زيرا اختيار، برخاسته از انگيزه است و مصونيت، بینیاز از انگیزه است. اين دو باهم يكجا جمع نمیشوند.
- فرايند روش علمي در دو سطح معني مییابد:
الف) تجربي
ب) نظري
سطح تجربي نخستين سطح و اولين سطح براي شناخت محسوب میشود كه بدون تبيين سطح دوم يعني سطح نظري كامل نخواهد بود و قادر به انجاموظیفه علم كه كنترل و پیشبینی است نخواهد شد.
سطح نظري به تبيين روابط ميان متغيرها و طبقهبندی و توصيف پديده بهمنظور پیشبینی تفاوتها و تشابهها میپردازد و دامنه اثر آن محدود به زمان و مكان نيست و همواره در حال همافزایی است.
در ميان انواع نظريه كه متشكل بر نظريه صوري، قياسي، تقليلي و تجريدي است، نظريات تجريدي ازآنجهت كه کاملترین نوع نظريه است كه علاوه بر واقعيات موجود به كليتي فراتر از واقعيت میپردازد، بهترين و کاملترین نوع نظريه است.
- ازآنجاییکه هنر داراي سطوحي از نظريه است و در سطح نظريات تجريدي به واقعيات عيني و محسوس، محدود و محصور نمیشود، علم محسوب میشود و میتواند با شناسايي روابط دروني ميان متغيرهاي پدیدههای محسوس و نامحسوس مانند زبان و غيره در حوزه هنر به خلق و توليد نظريات علمي بپردازد.
موضوعات مرتبط: گفتمان
برچسبها: گفتمان
هنر
میاندیشم؛
هنر، انتخاب آگاهانه و رجحان برتر انسان در نمایاندن سایه مبهم حقیقت هستی است که صراحت علم را ندارد...
(حمید ژیان پور)
موضوعات مرتبط: تلنگرهای ذهنی
برچسبها: تلنگرهای ذهنی
مسیر عشق
میاندیشم؛
عشق، مسير بي ابتدا و مقصدي بیانتها است...
عشق، آسمان بیکران عقل است...
(حمید ژیان پور)
موضوعات مرتبط: تلنگرهای ذهنی
برچسبها: تلنگرهای ذهنی
اصالت
میاندیشم؛
تاریخ امر ساده و پیشپاافتادهای نیست...
هیچ امر سادهای به مقصد نرسیده است مگر آنکه از اصالت افتاده باشد...
(حمید ژیان پور)
موضوعات مرتبط: تلنگرهای ذهنی
برچسبها: تلنگرهای ذهنی
مصادیق / مفاهیم
میاندیشم؛
همه تلاش بشر در فلسفيدن و انديشيدن، قابلتحمل كردن مصاديق زندگي از طريق مفاهيم زندگي است.
(حمید ژیان پور)
موضوعات مرتبط: تلنگرهای ذهنی
برچسبها: تلنگرهای ذهنی
