خردمند
میاندیشم؛
خردمند، راه دشوار فهمیدن را بر جنگیدن ترجیح میدهد.
هیچ خردمندی پشت دیوار احساسات مردم پنهان نمیشود...
(حمید ژیان پور)
موضوعات مرتبط: تلنگرهای ذهنی
برچسبها: تلنگرهای ذهنی
گفتگو
تاریخ
حسین دهباشی
اصلاحطلبان به خانههایِ شمالِ شهری که پنجرهای برای دیدنِ باقیِ مردم نداشت، باختند. اصلاحطلبان به سمعکهای معیوبی که حتی شنوای نقدهای نسل جوانِ خودشان هم نبود، باختند. اصلاحطلبان به ذوقمرگی از پُرشُدن اتاقهای هشتهزارنفری در کلاب هاوس و غفلت از خواستههای جمعیت هشتادمیلیوننفری باختند. اصلاحطلبان به مسخره کردن حریف دلبسته بودند و خود را در آینه نمیدیدند که چه مسخرهترند. اصلاحطلبان تعداد صفحهی برنامههای رقیب را دست میانداختند ولی دست خودشان از هر کارنامه و برنامهای خالی بود [...]

حمید ژیان پور
از آقای دهباشی تعجبی نیست که تصویر یک سیاست شناس را در میان دو سیاست پیشه قرار میدهد. سیاست پیشه گان مانند هنرپیشهها هیچ مسئولیتی در مقابل عواقب نقشی که ایفا میکنند ندارند و صرفاً به ایفای نقش میپردازند [...]
موضوعات مرتبط: گفتمان
برچسبها: گفتمان
ادامه مطلب
گفتمان سياست
میاندیشم؛
حكمت، گفتمان سياست و نفرت، رجحان سياست است.
جهان بدون گفتمان سياست، صلح و آرامش را تجربه نخواهد كرد.
شعر، گفتمان سياست و جنگ، رجحان سياست است...
(حمید ژیان پور)
موضوعات مرتبط: تلنگرهای ذهنی
برچسبها: تلنگرهای ذهنی
شعر طبیعت
این شعر طبیعت است؛
هیچ عقابی بر روی درخت، آشیانه نمیسازد.
(حمید ژیان پور)
موضوعات مرتبط: تلنگرهای ذهنی
برچسبها: تلنگرهای ذهنی
جهل ناشناخته
میاندیشم؛
حقیقت، جهل ناشناخته است. برای ساختن عقلانیت باید پارچه نابریده حقیقت را درید...
(حمید ژیان پور)
موضوعات مرتبط: تلنگرهای ذهنی
برچسبها: تلنگرهای ذهنی
زیبایی زن
میاندیشم؛
زيبايي زن در سه چيز است:
ادب، نسب، طرب...
(حمید ژیان پور)
موضوعات مرتبط: تلنگرهای ذهنی
برچسبها: تلنگرهای ذهنی
تفکر عریان
میاندیشم؛
شعر، محتواي تفكر عريان است كه در نفس به اوج میرسد و در نقش به نضج میرسد...
(حمید ژیان پور)
موضوعات مرتبط: تلنگرهای ذهنی
برچسبها: تلنگرهای ذهنی
طعم تلخی عقل
میاندیشم؛
كسي كه قادر به تحمل طعم تلخ عقل نيست محبوب نقد نيست...
(حمید ژیان پور)
موضوعات مرتبط: تلنگرهای ذهنی
برچسبها: تلنگرهای ذهنی
پرچم جنگ
میاندیشم؛
هیچ خردمندی روسری صورتی دختران را پرچم جنگ نمیکند.
(حمید ژیان پور)
موضوعات مرتبط: تلنگرهای ذهنی
برچسبها: تلنگرهای ذهنی
سندروم باکستر
سندروم باکستر چیست؟
در صحنهای از فیلم تایتانیک درحالیکه کشتی در اثر برخورد با کوه یخ دچار صدمهی جدی شده بود، گروهی نوازنده در عرشهی کشتی مشغول اجرای قطعات برگزیده از موسیقی کلاسیک بودند!
آنان کار خود را به بهترین نحو اجرا میکردند و دقت میکردند که کیفیت کارشان تحت تأثیر شرایط نامناسب موجود قرار نگیرد! اما در یک کشتیِ در حالِ غرقشدن و در میان مسافرانی که از هول و وحشت در حال سراسیمه دویدن به اینسو و آنسو هستند، چه اهمیتی دارد که موسیقی کلاسیک با بهترین کیفیت اجرا شود؟!
مثالی دیگر میتواند از کتاب "قلعه حیوانات" باشد[...]
نقد و تحلیل
- میاندیشم؛
تحليل گفتمان متن نشان میدهد مبتني بر تعريف موضوع مورداشاره در متن يعني "سندرم باكستر"، در متن شواهدي از "سندرم باكستر" وجود دارد كه با تأکید متخصصانه و باهدف دقيق و از پيش تعیینشده در حال تهیيج و بسيج افراد به سمت استفاده از نوعي خشونت هدفمند و ايدئولوژيك است كه در آن ایدهی هدفگذاری شده، متخصصانه و بدون در نظر گرفتن زمینههای شروط عمل، افراد را عمله هدف از پيش تعیینشده قرار میدهد.
"سندرم باكستر" انجام كيفيت عمل متخصصانه ناظر بر اهداف از پيش تعیینشده است كه در آنهمه عوامل، عناصر و شرايط بهتنهایی هويت ندارد و فاقد روح جمعي است.
به نظر میرسد متن بر چنين رویهای تأکید دارد [...]
موضوعات مرتبط: نقد و تحلیل متن
برچسبها: نقد و تحلیل متن
ادامه مطلب
بدون سكسكه
(مریم گمار)
ذهنی مورب
کشانده مرا
به سطرهای میانی
به آخرین نقطهچین
که با دهان بسته حرف میزند
کسی مرا نمیفهمد
در پژواک لبخندت [...]
نقد و تحلیل
بدون سكسكه؛
در شعر، چند ابهام و تناقض وجود دارد كه بیپاسخ خواهد ماند...
ا- اصطلاح "مورب"، يا اريب، يعني انحراف از ميانه است. در اين صورت انحراف از ميانه يعني "ذهن مورب"، چگونه میتواند به سطرهای مياني (ميانه) برسد.
٢- اصطلاح "سطرهای آخر"، ازاینرو كه از نقطه "آغازين ذهن مورب" آغاز میشود بنابراين از ابتدای "مورب" تا انتهاي "آخرين نقطهچین"، حركت مستقیم و یکطرفه دارد. حركت یکطرفه فاقد پژواك است. در اينجا اصطلاح "لبخند پژواك" تهي از معنا میشود[...]
موضوعات مرتبط: نقد و تحلیل شعر
برچسبها: نقد و تحلیل شعر
ادامه مطلب
عشق
عشق روئیدنی است...
عشق از غيب نمیآید...
عشق از عيب میآید...
(حمید ژیان پور)
موضوعات مرتبط: تلنگرهای ذهنی
برچسبها: تلنگرهای ذهنی
نسیم

زیبا...
بگذار نسيم بر گيسوانت بلغزد و رؤیا بسازد...
(حمید ژیان پور)
موضوعات مرتبط: تلنگرهای ذهنی
برچسبها: تلنگرهای ذهنی
فهمیدن / جنگیدن
درحالیکه فهميدن دشوارتر از جنگيدن است عدهای براي جنگيدن، آجرهاي پخته ديوار كاخ فاخر ادبيات را بيرون میآورند تا بر سر كساني كه در حال كاويدن و فهميدن هستند بكوند و راه ساده تحميل خودباوري در خويشتن را سادهانگارانه بپويند...
(حمید ژیان پور)
موضوعات مرتبط: تلنگرهای ذهنی
برچسبها: تلنگرهای ذهنی
شعر
میاندیشم؛
شعر، شورانگیزترین شطحیات فلسفه است که بیصدا جاری است...
(حمید ژیان پور)
موضوعات مرتبط: تلنگرهای ذهنی
برچسبها: تلنگرهای ذهنی
قضاوت
میاندیشم؛
قضاوت، گريزگاه جهل است...
(حمید ژیان پور)
موضوعات مرتبط: تلنگرهای ذهنی
برچسبها: تلنگرهای ذهنی
خشونت خانگی
(دکتر سپیده اکبرپوران)
خشونت خانگی؛ هزاران قربانی پنهان و یکی بابک و خواهرش
همه ما از قتل دردناک بابک و خواهرش به دست پدر و مادرشان در شوک هستیم. قساوت قلب موجود در جنایت به حدی است که وجدان جمعی را آزرده میکند؛ اما نباید فراموش کرد که بخشی از این شوک شدن ناشی از تصور مقدسی است که طی سالها از خانواده ساختهشده است.
سالیان سال است که بخشی از جامعه، خشونتهای خانگی را انکار میکنند و با پنهان کردن روی سیاه و تلخ خانواده، تصویری آرمانی از آن ارائه میدهند.
مادر الهه عطوفت، فداکاری و ازجانگذشتگی تصویر میشود که فرزندش را به هر چیزی اولویت میدهد و پدر، مرد خانه، نانآور و دانای کل است که همیشه خیر و شر را بهدرستی تشخیص میدهد و فرزندانش را به راه راست دعوت میکند [...]
نقد و تحلیل
سايه سست؛
متأسفم... چندین مغالطه فاحش در متن وجود دارد که نهتنها بهطورجدی وجاهت علمی متن را مخدوش کرده است بلکه آن را در حد یک متن ناشیانه که در آن هوشمندی دانش و خرد دانشگاهی قابلمشاهده نیست پایین آورده است.
مغالطات:
- خشونت خانگی وجود دارد اما استفاده از کمیت "هزاران قربانی" در عنوان متن "خشونت خانگی؛ هزاران قربانی پنهان و یکی بابک و خواهرش" نوعی سوء گیری در جهت تلقین ایده جهتدار نویسنده به مخاطب است. نویسندگان دانشگاهی (بهویژه در حوزه علوم انسانی) از عناوین جهتدار (یعنی بیان کمیت بدون سند) پرهیز میکنند.
- در شروع متن آمده است "همه ما از قتل دردناک بابک و خواهرش به دست پدر و مادرشان در شوک هستیم" اين نوعی قضاوت مکتوب است. نویسنده محقق از صدور حکم مطلق پرهیز میکند و از بیان ایجابی که در آن حتمیت بیان، منجر به القاء جهتدار پیشداوری درباره ابژه (عینیت) موضوع بشود، قویاً پرهیز میکند [...]
موضوعات مرتبط: انجمن مشاوره وروان شناسی
برچسبها: انجمن مشاوره وروان شناسی
ادامه مطلب
